פרטים עלי

צורן, ישראל
אמא, מורה וסטודנטית לתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה במגמת תקשוב ולמידה בביה"ס לחינוך.

14.1.2012

חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי


  חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי  -יין צ'אנג צ'נג
בעקבות המאמר:



" בית ספר בניהול עצמי (SBM - School Based Management) הוא אחת המגמות הבין-לאומיות הבולטות לרפורמה בחינוך. היא מדגישה ביזור ברמת בית הספר כאמצעי עיקרי לקדם קבלת החלטות אפקטיבית, שיפור תהליכים פנימיים ושימוש במשאבים בהוראה ובלמידה כדי לענות על צורכי החינוך הייחודיים של כל בית ספר"  (צ'.יין)

בעקבות מחקרים קודמים של המחבר הצעתו מציע מסגרת ידע חדשה של תהליך פנימי , אשר תביא ליישום והתפתחות של בית ספר בניהול עצמי.

בעשור האחרון יישמו מעצבי מדיניות ובתי ספר בתחום החינוך יזמות רבות שנועדו לשפר את תפקוד בית הספר. אך עדיין יש ספק רב אם תפקודם של מורים ובתי ספר יכול לענות על האתגרים ועל הצרכים של המאה החדשה וזאת הן מסיבות של חוסר מיומנותם של המורים להתחבר לצרכים החדשים מבחינת תפיסת עולם והעובדה שבתי הספר עדיין לא ערוכים לגמרי ל"התחברות" לצרכים החדשים של מאה זו.. ברחבי העולם מתרחש בעשורים האחרונים  תהליך של גלובליזציה בתחומים שונים. שינוי פרדיגמה בתחום החינוך פורץ ועולה. לדברי צ'נג ,הפרדיגמה צריכה להשתנות מ- פרדיגמה מסורתית בעלת זיקה למקום ל- פרדיגמה משולשת חדשה.  הפרדיגמה החדשה תדגיש פיתוח אינטליגנציות מרובות, תלויות הקשר אצל התלמידים ,ובהן אינטליגנציה טכנולוגית, כלכלית, חברתית, מדינית, תרבותית ולימודית.  ואת התהליך המשולש (דהיינו, גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית) בחינוך דבר שבעצם מתאים גם לדרישות הנדרשות מהלומד של המאה ה-21.

משמעויות הלוקליזציה בחינוך הן לדאוג למרב הרלוונטיות המקומית, לתמיכת הקהילה וליזמה בחינוך, בהוראה ובלמידה. בהמשך עורך הכותב השוואה בין פרידגמת המשולש החדשה שהוא מציע למול פרדיגמת מסורתית בעלת זיקה למקום. בסופו של דבר טוען  כי החזון החדש של בית ספר בניהול עצמי צריך לתמוך בשינוי פרדיגמה - מחינוך מסורתי קשור במקום לקראת חינוך משולש חדש - ולספק סביבת למידה משולשת דהיינו, גלובלית, מותאמת למקום ומותאמת לתלמיד, בעלת תמיכה של טכנולוגיית מידע וסוגים שונים של יצירת קשרים מקומיים ועולמיים, במטרה לפתח את יכולת הלמידה העצמאית המשולשת של התלמידים ואת האינטליגנציות המרובות שלהם.

לצערנו גם בימינו  בתי ספר שעברו לניהול עצמי עדיין נותרו כבולים בריכוזיות של הממשל ובמגבלות שהוטלו עליו. תכניתו  של צ'אנג מציגה חזון  שמתאים עצמו למאה הנוכחית ומביא רוח רעננה של שינוי. אין ספק כי יישום מלא של תכנית כזו יצעיד  את מערכת החינוך למאה ה21 ויוביל  את מערכת החינוך לחדשנות המיוחלת . בסופו של דבר יבינו כל הקשורים למערכת החינוך, כולל הממשל, שאין ברירה אנו חייבים ליישם חזון מתקדם על מנת להצעיד את מערכת החינוך קדימה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה